Kedves Kollégák!
Az elmúlt napokban a média több alkalommal is foglalkozott a hazai járművezető képzés elméleti szakaszának oktatásával és vizsgáztatásával. Mivel a cikkek, riportok által taglalt problémákat közületek is többen megfogalmazták már felénk, ezért – a teljesség igénye nélkül – az alábbiakban szélesebb körben is megosztjuk veletek a sajtóhivatkozásokat, illetve a témával kapcsolatos néhány gondolatot:
http://www.origo.hu/auto/20141208-kresz-oktatas-magyarorszagon-problemak-hianyossagok.html
http://tv2.hu/musoraink/mokka/164528_kresz_reform_kozeleg.html
http://autopult.hu/magazin/sikeres-vizsga-utan-sem-tudjak-a-kresz-t-a-tanulok-korkep-a-kresz-kepzes-hianyossagairol.html
http://mno.hu/autopult/sikeres-vizsga-utan-sem-tudjak-a-kresz-t-a-tanulok-1261771
http://www.dehir.hu/belfold/tanulas-helyett-inkabb-magoljak-a-kresz-t-a-jovo-soforjei/2014/12/08/
http://formula.hu/auto/2014/12/08/a-kresz-alapszabalyaival-sincsenek-tisztaban-a-soforok
http://www.vezess.hu/hirek/semmit-nem-er-magyarorszagi/57058/
http://www.pecsma.hu/csemege/nem-ismerjuk-kelloen-a-kresz-t/
http://www.autoszektor.hu/hu/content/sikeres-vizsga-utan-sem-tudjak-kresz-t-tanulok
https://www.youtube.com/watch?v=6f4KK3B1ATU
Nem csak a cikkek, hanem a cikkek megosztásainak és a hozzászólásoknak a száma, illetve az utóbbiak tartalma és érzelmi töltete is jelzi, hogy a járművezető képzés helyzete, színvonala, esetleges problémái foglalkoztatják az embereket, és nem feltétlenül csak életüknek abban a szakaszában, amikor maguk is részeseivé válnak a képzésnek. Mindenki számára világos ugyanis, hogy munkánk eredményessége meghatározó a közlekedés biztonsága, morálja és kultúrája szempontjából. Az utakra friss jogosítvánnyal kilépő tanulóink vezetési tudása és viselkedése a forgalomban, de a hosszabb ideje járművet vezetők esetében is az a szemlélet, amelyet jelentős mértékben meghatároz az elméleti és főleg a gyakorlati képzés és azon belül is a szakoktató, fontos szerepet játszik a közlekedés biztonságában.
A cikkek, riportok az elméleti vizsgáztatás kialakult gyakorlatát veszik górcső alá, illetve annak visszahatását az elméleti, és ezáltal természetesen a gyakorlati oktatásra is. A KRESZ-vizsgán alkalmazott kérdések korlátozott száma és az a tény, hogy azok gyakorló tesztek formájában hivatalos, félhivatalos, vagy kalóz változatokban gyakorlatilag teljes terjedelmükben hozzáférhetőek, nagymértékben meghatározzák a tanulók és sajnos jó néhány képzőszerv hozzáállását az elméleti képzéshez. Így állhatott elő az a helyzet, hogy a tanulók jelentős része számára az elméleti oktatás egyetlen célja a sikeres vizsga letétele és ennek legegyszerűbb és legkényelmesebb módszerévé a vizsgakérdések gyakorlása, sőt bemagolása vált.
Mindannyian ismerjük azt az érzést – amellyel kapcsolatban több cikk is idézi oktató kollégánkat –, amikor rá kell jöjjünk, hogy az oktatókocsiba beülő tanuló elméleti tudása enyhén szólva is hiányos, illetve hogy a gyakorlati oktatás számottevő részét kell ezeknek a hiányos elméleti alapoknak a pótlására fordítanunk. A jogszabályok nem véletlenül követelik meg a képzés mind a két szakaszában a zárt oktatási formákat. Az igazán hatékony gyakorlati oktatás ugyanis egy olyan bonyolult és részletesen szabályozott rendszer, mint a közúti közlekedés esetében, nem képzelhető el szilárd elméleti alapok nélkül. A gyakorlati oktatásnak pedig – jól működő rendszerek esetén – nem az elméleti alapok átadása, hanem azok készség szintű alkalmazásának elsajátíttatása a célja és feladata.
Fontos megállapítása a cikkeknek az is, hogy nem állt be mindenki a könnyebb ellenállás irányába menetelők sorába. Számos képzőszerv igyekszik megfelelni a valós elvárásoknak, hogy tanulóit – a sikeres elméleti vizsgát követően – megalapozott tudással léptethesse át a gyakorlati szakaszba. Ennek ma már egyébként minden feltétele adott, hiszen egy-egy, audiovizuális szemléltető eszközökkel jól felszerelt tanteremben, vagy a legkorszerűbb távoktatási formában (e-learning) valóban hatékonyan képezhetőek a tanulók. Aki viszont ezt az utat választja, az ma valóban versenyhátrányba kerül…
Tehát valóban sokat javíthatna a helyzeten egy nagyobb kérdésmennyiséggel dolgozó, korszerű ismereteket tükröző, modern vizuális megjelenítési formákat alkalmazó, akár folyamatosan változó kérdéstár alkalmazása a vizsgákon, amely valóban az alapos tudást kérhetné számon. Ennek használatát a jó néhány éve bevezetett és a tanulók által már megszokott és elfogadott számítógépes vizsgáztatás technikailag minden bizonnyal lehetővé tenné.
Továbbra is várjuk a fentiekkel és más, a szakmát foglalkoztató kérdésekkel kapcsolatos véleményeteket, észrevételeiteket, hozzászólásaitokat, hogy azokat megismerve – eddigi gyakorlatunknak megfelelően – széles bázisra alapozva alakíthassuk ki és képviselhessük minden fórumon a szakma véleményét.
Üdvözlettel
Huszti László
elnök
SZAKOE