A vezetéstámogató rendszerek használatára vonatkozó felmérésünk eredménye

Kedves Kollégák!

Örömmel tájékoztatlak benneteket arról, hogy rövid idő leforgása alatt nagy számban töltöttétek ki a vezetéstámogató rendszerek oktatásban és vizsgán történő használatára vonatkozó kérdőívünket és a válaszaitokból egyértelműen kirajzolódik a szakoktatói szakma álláspontja is a kérdésben. Engedjétek meg, hogy az alábbiakban részletes tájékoztatást adjunk az eredményekről.

A kérdőívet 2023. november 29-én küldtük ki és két hét alatt 1066 kitöltés érkezett, az utolsó kérdésig 897-en jutottatok el, vagyis ennyi a teljes kitöltések száma. Ez 24,3%-os megkezdési, illetve 20,5%-os teljes válaszadási arányt jelent. Több, mint kétszázan szöveges véleményt, javaslatot is küldtetek. A válaszadók 21%-a öt év alatti, 23%-a 5-15 éves, míg 56%-a 15 évet is meghaladó szakoktatói gyakorlattal rendelkezik.

Örvendetes volt az általatok használt „B” kategóriás oktatójárművek (1015 db) életkorára adott válaszokból kirajzolódó kép, mely szerint a válaszadók 31%-a öt évnél fiatalabb gépkocsival oktat, s 15 év feletti autó életkort csak 16%-a jelölt meg a válaszadóknak.

Érdekes képet ad a vezetéstámogató rendszerek elterjedtségére vonatkozó felmérés is. Ezek szerint a válaszadók által használt oktatójárművekben egyes vezetéstámogató rendszerek az alábbi részarányban fordulnak elő.

Vezetéstámogató rendszerGyakoriság
Blokkolásgátló (ABS)97%
Menetdinamikai szabályozó rendszer (ESP)62,5%
Ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer22,7%
Vészfékező (ütközéselhárító) rendszer19,1%
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer20,5%
Sávtartó14,1%
Sebességtartó (tempomat)55,8%
Követési távolság szabályozó (adaptív tempomat)14,5%
Holttérfigyelő9,2%
Visszagurulásgátló40,3%
Elektromos működtetésű rögzítőfék12,9%
Elektromos rögzítőfék AutoHold funkcióval10,8%
Akusztikus parkolástámogató (tolatóradar) hátul45,1%
Akusztikus parkolástámogató elöl19,8%
Tolatókamera37,9%
Táblafelismerő rendszer14,6%
Automata világításkapcsoló39,9%
Távfény asszisztens12,3%
Esőérzékelős ablaktörlő39,5%

Ami az oktatójárműveitekbe beépített vezetéstámogató rendszerek használatát illeti az oktatás során arra az alábbi válaszokat adtátok.

1. Mit mondasz el a gyakorlati oktatás során a vezetéstámogató rendszerekről a tanulóidnak jelenleg?

VálaszArány
Nem teszek róluk említést, mert nem követeli meg a tanterv.1,6%
Nem tanítom ezeket, mert a tanuló ráér akkor és azokkal megismerkedni, amit később az általa vezetett járművek tartalmaznak majd.4,6%
Elmondom, hogy mi van benne az oktatójárműben.52,9%
Nemcsak az oktatójárműbe beszerelt rendszerekről beszélek, hanem a további elérhető, illetve fejlesztés alatt álló funkciókról is.40,9%

2. Hogyan oktatod az oktatójárművedben megtalálható vezetéstámogató rendszerek használatát a tanulóidnak jelenleg?

VálaszArány
Kerülöm a használatukat, mert a tanulónak az ilyen rendszerek segítsége nélkül kell megtanulnia a vezetést.10,7%
Nem minden rendszer használatát mutatom meg a tanulóknak, csak a legfontosabb(ak)at próbáljuk ki a gyakorlatban is.17,1%
Igyekszem mindent legalább egyszer a gyakorlatban is megmutatni a tanulóknak, próbáljanak ki mindent, hogy megtudják, ezek hogyan működnek.42,1%
Mindennek a használatával megismertetem őket és egyes rendszereket akár folyamatosan is használunk, hogy azok beépüljenek a napi rutinba.30,1%

3. Hogyan szabályoznád a vezetéstámogató rendszerek használatát a gyakorlati képzések során (minden esetben az adott oktatójárműben megtalálható rendszerekből kiindulva)?

Válasz Arány Lehetőség szerint inkább tiltanám, hogy a tanuló ezek nélkül is képes legyen boldogulni. 6,1% Nem szabályoznám, s ezzel a szakoktatóra bíznám a döntést a bemutatásukkal kapcsolatban. 25,3% Csak az ismertetésüket írnám elő. 5,7% Előírnám az ismertetésüket és a legalább egyszeri bemutatásukat (ahol ez értelmezhető, illetve veszélytelenül megtehető). 18,8% Előírnám az ismertetésüket és a tudatos használatuk oktatását. 38,2% Nem tudok vagy nem kívánok válaszolni. 5,8%

A vezetéstámogató rendszerek vizsgákon történő használatával kapcsolatban pedig az alábbi válaszarányok születtek.

1. Hogyan szabályoznád a vezetéstámogató rendszerek használatát a vizsgákon?

VálaszArány
Előírnám, hogy az oktatójárművekben csak a kötelezően előírt vezetéstámogatók lehetnek jelen, és ami kikapcsolható, azt kikapcsoltatnám.8,1%
Nem korlátoznám a beépíthető rendszereket, de kikapcsoltatnám, ami kikapcsolható.10,5%
Bármilyen rendszer használatát – opcionálisan, a vizsgázó, illetve a szakoktató döntése szerint – megengedném a vizsgán.20,5%
A kormányzást tartósan átvevő berendezések (pl. automata parkoló rendszer) kivételével bármilyen rendszer használatát – opcionálisan, a vizsgázó, illetve a szakoktató döntése szerint– megengedném a vizsgán.48,1%
Kifejezetten előírnám az oktatójárműbe beépített rendszerek használatát a vizsgázó számára.9,1%
Nem tudok vagy nem kívánok válaszolni.3,6%

2. Hogyan szabályoznád a vezetéstámogató rendszerek használatnak értékelését a vizsgákon?

VálaszArány
Ezekkel kapcsolatban nincs szükség semmilyen speciális értékelésre.24,9%
Csak az alapvető kezelésüket (pl. ki- és bekapcsolás) kellene értékelni.7,3%
A kezelésükben elkövetett hibákat, illetve azt észrevételezném, ha a vizsgázó figyelmét a technikai kezelés elvonja a forgalomról.20%
Használatukat, működésük beépülését a vezetésbe komplexen kell értékelni (hasonlóan az alapvető kezelőszervekhez, pl. fék, kormány).41,1%
Nem tudok vagy nem kívánok válaszolni.6,7%

3. Szerinted hogyan kell értékelni, ha a vizsga során a blokkolásgátló, az ESP vagy a vészfékező rendszer működésbe lép?

VálaszArány
Minden esetben azonnali sikertelenséggel.3,9%
Minden esetben hibavonallal.2,6%
Abban az esetben azonnali sikertelenséggel (esetleg hibavonallal), ha a vizsgázó – szokásos értékelési rendszeren belül is értelmezhető – hibája vezetett a kérdéses rendszer működésbe lépéséhez.55,5%
Nem kell szankcionálni, ez a járművezetés természetes velejárója, a vezetéstámogató rendszer működésének természetes beépülése a vizsgázó tevékenységébe.31,1%
Nem tudok vagy nem kívánok válaszolni.6,9%

4. Szerinted hogyan kell értékelni, ha a vizsga során a sávtartó kormánykorrekciója vagy az adaptív tempomat fékezési funkciója működésbe lép (feltéve, hogy ezek bekapcsolása megengedett a vizsgán)?

VálaszArány
Minden esetben azonnali sikertelenséggel.9,6%
Minden esetben hibavonallal.3,6%
Abban az esetben hibavonallal (esetleg azonnali sikertelenséggel), ha a vizsgázó – szokásos értékelési rendszeren belül is értelmezhető – hibája vezetett a kérdéses rendszer működésbe lépéséhez.62,3%
Nem kell szankcionálni, ez a járművezetés természetes velejárója, a vezetéstámogató rendszer működésének természetes beépülése a vizsgázó tevékenységébe.17,1%
Nem tudok vagy nem kívánok válaszolni.7,5%

Szöveges visszajelzéseitekben pedig az alábbi, többször is visszatérő vélemények fogalmazódtak meg a témában:

  • Haladni kell a korral, mind az előírások, mind az oktatás, mind pedig a vizsgáztatás tekintetében.
  • A vezetéstámogató rendszerek egy része gyárilag nem kikapcsolható, ezért a kikapcsolásuk, kiktatásuk előírása nem életszerű.
  • A kikapcsolás előírása még kikapcsolható rendszerek esetén is felvet közlekedésbiztonsági, élet- és vagyonvédelmi kérdéseket. (Miért kéne pl. egy ütközéselhárító rendszert a vizsga vagy az oktatás idejére kikapcsolni, amikor az akár életet is menthet egy kritikus szituációban?)
  • Egyre több korszerű járműnél okoz az építésmód (korlátozott kilátás) miatt kifejezett nehézséget a hátramenet, illetve a parkolási feladatok végrehajtása (még gyakorlott vezetők számára is) a parkolássegítő rendszerek (pl. tolatókamera) használata nélkül.
  • Az előírások megalkotásánál tekintettel kell lenni az oktatójármű-állomány heterogén összetételére.
  • Ezért nem jött még el az ideje a kötelező előírásnak a vezetéstámogató rendszerek oktatása, illetve használatuk vizsgán történő számonkérése vonatkozásában.
  • És megfordítva, azon oktatókat és tanulókat sem lenne helyes többletkövetelmények előírásával hátrányos helyzetbe hozni, akik az oktatás során újabb, magasabb felszereltségű járművet használnak.
  • A gyakorlati oktatásban mindenképpen érdemes ismertetni és használat során is bemutatni azokat a vezetéstámogató rendszereket, melyek megtalálhatók az oktatójárműben. Emellett ugyanakkor hangsúlyt kell arra is fektetni, hogy a tanuló ezek hiányában is boldoguljon a járművezetés során.
  • A vizsgán az lenne megfelelő, ha az oktató, illetve a vizsgázó dönthetik el, hogy az egyébként engedélyezett rendszerek közül melyeket kívánják használni és melyeket nem.
  • A vizsgabiztosoknak megfelelő módszertani felkészítést kell adni ahhoz, hogy a vezetéstámogató rendszerek használatát, illetve adott esetben a működésbe lépésüket komplex módon tudják értékelni (hibázott-e a vizsgázó, vagy sem).

A fentieken túl felvetettétek még az automata váltós korlátozás átgondolásának lehetőségét is, elősegítve ezzel az automata váltós, illetve különösen az elektromos járművek erőteljesebb bevonását az oktatásba. Ezzel összefüggésben természetesen igény lenne az új oktatójárművek beszerzésének kiemelt támogatására is, ami hozzájárulhatna az oktatójárműpark gyorsabb megújulásához és ezzel jelentős környezetvédelmi előnyökkel járna országos szinten.

A válaszaitok számából és tartalmából egyaránt az derül ki, hogy a vezetéstámogató rendszerek használatával kapcsolatban feltett kérdések fontosak a szakma számára. A válaszaitok elemzéséből pedig egyértelmű, megalapozott, előremutató, de a realitásokat is tükröző vélemény rajzolódik ki a megfelelő szabályozás tekintetében. Ezért a felmérés fentiekben részletezett összefoglalóját eljuttatjuk az illetékeseknek azzal a kéréssel, hogy ezzel összhangban alakítsák ki a lehető legrövidebb időn belül a kérdéskör megfelelő szabályozását, különös tekintettel a tantervi és vizsgakövetelményekre.

Baráti üdvözlettel

Huszti László
SZAKOE elnök