Útdíj kérdés a „nagy” kategóriák kapcsán

Tisztelt Szakoktató Kollégák!

Újabb jogszabály látott napvilágot, amely érinti a gépjárművezető-képzést is. Ezzel kapcsolatban több „nagy kategóriát” oktató kolléga keresett meg. Kérlek Benneteket, akiket érint, ez a probléma olvassátok el a következő tájékoztatót.

Véleményeteket a szokott módon, az info@szakoe.hu email címre küldjétek.

Köszönettel:

Huszti László

 

Kedves Szakoktató Kolléga!

Engedd meg, hogy pár gondolatot megosszak Veled az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény végrehajtásáról rendelkező 209/2013. (VI.18.) Kormányrendelet előírásaival kapcsolatban.Az útdíj használatával kapcsolatos törvénytervezet megjelenésekor a „nagy kategóriát” oktató kollégák megkönnyebbülve vették tudomásul, hogy a mentesített tevékenységi körök között – helyesen – szerepelt a gépjárművezető-képzés és – vizsgáztatás is. Sajnálatos módon a kihirdetett törvényben már nem kaptuk meg ezt a mentességet.

Érintett szakoktatókkal folytatott egyeztetés után a következő vélemény alakult ki, amit szeretnénk tudatni az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, és kérjük a figyelembevételét a legközelebbi törvénymódosításkor. Szeretnénk elérni, hogy a gépjárművezetés-képzésben és – vizsgáztatásban szerepet vállaló oktatójárművek mentesüljenek az útdíj fizetési kötelezettség alól. 

Kérésünket a következőkkel támasztjuk alá: A „C” és C+E” kategóriára jelentkezők, szinte kivétel nélkül munkavégzésre szeretnék használni a megszerzett vezetői engedélyt, a jelentkezők között sok a munkanélküli. Így is nehezen tudják kifizetni az „mesterségesen” alacsonyan tartott tandíjat. Ezt az alacsony tandíjat is több részletben tudják kifizetni (vannak olyan tanulók, akik hitelt vesznek fel) az útdíj használati díjjal megemelt összeget már végképp nem tudják előteremteni.

Az országosan kb. 150-200 db. oktató járműről van, ami a államnak, nem hoz „jelentős” bevételt. A „C” járműkategóriánál 12 tonnás oktatójárművet használnak a képzésben, ezek általában 2 tengelyes tehergépkocsik.

Az oktatáson használt kéttengelyes tehergépkocsira így 49,9 Ft/km útdíjat kell megfizetni, vagyis az oktatáson és vizsgán útdíjjal terhelt úton 348 km-rel kalkulálva a hallgató többletköltsége 17.000,- Ft.

A „C+E kategória esetében a 4 tengelyes 108.38 Ft/km, oktatáson és vizsgán 148 km útdíjjal terhelt úton közlekedve 16.000,- Ft többlet költséget jelent a tanulónak.

A legtöbb megyében a képzőszervek vételi jegy használatát alkalmazzák, hiszen a legegyszerűbb és a legkedvezőbb forma.

Tekintettel arra, hogy az NKH hivatalból kijelölt vizsga útvonalakat írt elő melyben általában 2-3 távolsági vezetés szerepel.

A vizsga alkalmával a vizsga megkezdése előtt a vizsgázó tételszámot húz, ekkor derül ki, hogy melyik útvonalon kell neki a vizsgát megtenni. (lehetetlen előre megvásárolni a vételi jegyet) tehát e vizsgán a vizsgaszabályzat megszegésével az oktató megáll és a vizsga útvonalnak megfelelően, megveszi a vételi jegyet.

Ezért kérjük a jogalkotót, hogy a fenti indokok alapján a 150-200 db oktató járművet szíveskedjen a mentesítések közé beemelni.

Üdvözlettel:

Huszti László

www.szakoe.hu

2013.08.12.