580km-es szabály | Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete

580km-es szabály

Tisztelt Szakoktató Kollégák!

Hamarosan változik a képzési rendelet, amelyről a megjelenést követően külön részletes tájékoztatást küldünk. A rendelet részét képező új, 580 km-es kötelező menettávolsággal kapcsolatban tett eddigi megszólalásokhoz szeretne a SZAKOE is csatlakozni, és ezúton megosztani veletek véleményét.

A Tanulóvezetőben megjelent Radics Miklós és Simonyák Zoltán szakoktató kollégák véleménye.

Idézet a cikkből:

Mi azt állítjuk, hogy a fővárosban, 29 órában, az 580 kilométeres menettávolság ugyan teljesíthető feladat, de oktatásban szakmai képtelenség!

Mi a fővárosi 50 perces forgalmi vizsgákon – ahol pedig a hatóság által kijelölt, a vizsgabiztosok által vezényelt útvonalakon haladunk végig – rendre 10-15 km-es menettávolságokat mérünk.”

Fogadjuk el a kollégák 10 – 15km/tanóra futásteljesítményét.

Mit is jelent ez a B kategória esetében?

  • Kötelező óraszám:29 óra
  • Kötelező km:580 km (vizsgára bocsátás feltétele, de nincs a 29 órához kötve, vagyis nem kötelező 29 óra alatt teljesíteni)
  • Kötelező országúti vezetés:4 óra {4(óra)X40(km)=160 km}
  • Ez azt jelenti, hogy az országúti vezetést nem számítva a kollégák szerint 420 km-t kell teljesíteni 25 óra alatt, ami óránként és átlagosan számítva16,8 km.

Nos, itt van a félreértés!Ugyanis az 580 km-t nem kell / nem kötelező 29 óra alatt teljesíteni. Az 580 km mindössze a vizsgára bocsátás feltétele, és nincs meghatározva, hogy hány óra alatt kell / lehet teljesíteni. Az oktatónak törekednie kell arra, hogy ezt az adott időn belül teljesítse a tanuló, de az egyéni felkészültségtől, tehetségtől függő tényező.

 

Szerintünk a következők miatt jó az új 580 km-es szabály:

  • Senki nem szerezhet jogosítványt, aki nem vezetett legalább 580 km-t. Ennek hatásra felkészültebb vezetők kerülnek ki a közutakra,ami nagyban hozzájárulhat a közlekedésbiztonság javulásához.
  • Innentől kezdve minden „olcsó iskolának” úgy kell kalkulálnia az árait, hogy az 580 km-t kötelezően és dokumentáltan teljesítenie kell a vizsgáig.
  • Az átlagosan teljesítendő kb. 15 km-t semmiképpen sem fedezi az 1000–1500 Ft oktatói óradíj, vagyis az „olcsó iskolák” hirdetéseinek is valóságosabb adatokat kell tartalmazniuk.

Eddig voltak olyan oktató kollégák, akik tanóránként 1-3 km-t, és voltak, akik ennél jóval többet tettek meg a tanulóikkal. Azok, akik átlagosan csak 1-3 km/tanórát vezettetnek a tanulókkal, általában azt hirdetik, hogy lehet 1300–1900 Ft óradíjért is dolgozni. Véleményünk szerint ez – becsületes munkát feltételezve – nem lehetséges: az ilyen jelenleg is létező, tisztességtelen és hazug hirdetések, ajánlatok az egész szakmának és a tanulóknak is súlyos károkat okoznak.

Lehet, hogy ezzel túlzottan szabályozott lett / lesz a munkánk, de ez annak a következménye, hogy nem tudtuk – mostanáig, saját erőnkből, összefogással – kitaszítani magunk közül a „szakmát károsító kollégákat”; és itt nem tennék különbséget azok között, akik nem tudnak, vagy nem akarnak színvonalas és tisztességes oktatói munkát végezni. Ezen „kártékony kollégák” rontják a szakma hírnevét, és a mélybe húzzák azokat is, akik tisztességesen szeretnének dolgozni, a jelenlegi körülmények miatt azonban erre nincs lehetőségük.

A SZAKOE véleménye szerint a képzési rendeletben szereplőváltozások, a minőségi és becsületes munka felé mozdítják a szakmát, és ezért a jelenlegi helyzetben szükségesek.

A fent leírtakkal kapcsolatban várom az észrevételeiteket, véleményeiteket az   info@szakoe.hu e-mail címre.

Üdvözlettel:
Huszti László
www.szakoe.hu

2013.07.19.